De broers Samwer richtten Europese versies van EBay, Groupon en Facebook op en verkochten die weer door voor tientallen miljoenen euro’s. Niet zelden aan het bedrijf waarvan ze het kunstje hadden afgekeken.
Het Europese vasteland lokte. Maar toen Groupon de oversteek van Amerika naar Europa wilde maken, was er al een sterke speler op de Franse, Britse en Duitse markt.
Citydeal bood net als Groupon consumenten op internet forse kortingen aan op voorwaarde dat voldoende mensen zich inschreven zodat het bedrijf verzekerd was van omzet.
Er waren meer bedrijven die het succesvolle businessmodel van Groupon hadden gekopieerd. Maar Citydeal was duidelijk de te kloppen partij. Groupon koos de weg van het minste weerstand: het deed in het voorjaar van 2010 een bod op Citydeal.
Het is niet bekend wat de drie Duitse broers, Marc, Oliver en Alexander Samwer, aan de deal overhielden. Wel is bekend dat ze op dit moment 10 procent van de aandelen in Groupon in handen hebben. Geschatte waarde: ergens tussen 500 miljoen en een miljard euro.
Alando
Ze hadden het weer geflikt. Marc (40), Oliver (38) en Alexander (36) hadden tien jaar geleden bijna precies hetzelfde gedaan.
Hun eerste grote klapper maakten ze in 1999. Na het succes van de veilingsite EBay in Amerika, besloten de broers samen met nog drie andere partners ook in Duitsland een veilingssite op te zetten: Alando. Zes maanden later klopte EBay aan de poort en kocht Alando voor 50 miljoen euro.
Jamba
Er zit meer dan tien jaar tussen de twee deals, maar de Samwers zaten niet stil. Zo stonden ze mede aan de de wieg van Jamba, de in het verleden ook in Nederland zeer actieve webwinkel voor ringtones. Ze verkochten dat bedrijf voor 273 miljoen dollar aan Verisign, een Amerikaans bedrijf. Jamba is nu in handen van Rupert Murdoch.
Achteraf bleek het overigens voor Murdoch een beroerde investering: de opkomst van de smartphone maakte een einde aan het succes van de beltonenbusiness.
Een andere deal die erg in het oog springt, is de verkoop van de sociale netwerksite StudiVZ. In 2007 wasStudiVZ de grootste sociale netwerksite van Duitsland. De Samwers waren een van de voornaamste aandeelhouders. Ze sleten de site voor 85 miljoen euro aan de uitgever Holtzbrinck.
Briljant, of anderen zouden zeggen geslepen, was weer de timing. Al snel bleek dat StudiVZ terrein verloor aan Facebook. De gebroeders Samwer waren precies op tijd uitgestapt.
Niet dat de drie geen toekomst meer zagen voor sociale netwerken, in tegendeel. In 2008 namen ze een onbekend aandeel in Facebook. Een belang dat ze later weer van de hand deden. Opbrengst onbekend, maar de waarde van Facebook, was in de tussentijd volgens schattingen (Facebook is niet beursgenoteerd, Z24) verdrievoudigd tot 50 miljard dollar.
Beter goed gejat
In Duitsland zijn de drie omstreden. Er is bewondering, maar geliefd zijn ze niet, zo blijkt uit een uitgebreid portret in het Duitse Manager Magazin. De Samwers zijn geen visionairs zoals de oprichters Mark Zuckerberg of Larrry Page en Sergey Brin van Google. Beter goed gejat dan slecht verzonnen, dat is hun motto.
Kopiëren kan iedereen. Wat maakt de Samwers dan zo bijzonder. Hoe komt het dat ze keer op keer hetzelfde kunstje flikken? Ze hebben, dat lijkt wel duidelijk, een heel gevoelige antenne voor welke internetondernemingen een succes kunnen worden.
Maar daarnaast beschikken ze over lef. "Heb je een goed idee in de ochtend, dan is er 's avonds geld om het idee uit te bouwen", zeg Bas Godska. Godska is chief marketing officer van LaModa.ru, een site die vrijwel uit het niets is uitgegroeid tot de derde webwinkel voor kleding van Rusland. De Samwers hebben er via hun investeringsvehikel Rocket Internet geld in gestoken.
Een investering die in het verlengde ligt van hun online kledingwinkel Zalando, die ook op de Nederlandse markt actief is. Zalando is op zijn beurt weer een kopie van de Amerikaanse webshop Zappos (inmiddels onderdeel van Amazon).
Godska is vooral onder de indruk van de snelheid waarmee allles gaat. Ook bevalt hem de informele sfeer - "Oliver loopt gewoon in spijkerbroek" - wat zich onder meer uit in de afwezigheid van boardmeetings.
Vijanden
Niet iedereen is zo positief over de Samwers. "Ze spelen het hard, niet altijd even eerlijk. Ik zou niet met ze willen concurreren", laat een manager uit het Duitse internetwereldje Z24 weten.
De broers zijn inderdaad hard. Zo deinzen er niet voor terug om personeel bij concurrenten weg te kapen om ze te verzwakken. Een tactiek die ze volgens het artikel in Manager Magazin toepasten op Citydeal-concurrent Dailydeal .
Als werkgever staan de bedrijven van de Samwers bekend dat ze veel van hun werknemers vragen. De targets zijn hoog. Toch wil menigeen er werken, stelt de manager. "Ik kom veel mensen tegen die zeggen dat ze even bij (een bedrijven van, z24) Rocket Internet werken om iets te leren, en daarna hun eigen business te beginnen".
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl